Verslag PeelRand Classic 2015

Ons debuut in de sportklasse….

De Peelrand Classic Rally. Een leuke eendaagse rally in het mooie Limburg. De rally telt mee voor het NRF klassiek kampioenschap. Dus zowel rijder als navigator zullen erg scherp moeten blijven. En dat hebben we geweten…

Zelf doen we al een aantal jaren mee aan deze rally. De rally is altijd goed georganiseerd; de routes door Limburg zijn erg mooi, de kaartleesopdrachten zitten goed doordacht in elkaar en ook de inwendige mens wordt niet vergeten. Tot nu toe namen we altijd deel in de toerklasse. Vorig jaar wisten we zelfs als 1ste te eindigen. Daarom vonden we dat het dit jaar tijd was om te debuteren in de sportklasse. Qua kaartlezen hadden we er wel vertrouwen in. Maar of we het tempo ook zouden kunnen volgen.....

Vol goede moed stonden we zondag 26 April aan de start. We hadden geen hoge verwachtingen. (of stiekem toch wel een beetje...) Ons debuut in de sportklasse wilden we vooral gebruiken om te leren. We zouden ons eigen tempo proberen te rijden. Het eerste traject was meteen erg pittig. BARIL, pijlenrit, ingetekende (blinde) lijn, grensbenadering en als afsluiter een bol-pijl. Die laatste leek makkelijk, maar er zaten toch een paar leuke foefjes in verwerkt…kwamen we achteraf achter.  Gedurende traject 1 was het voor ons een beetje aftasten of we wel binnen de tijd konden blijven. Rustig intekenen van een pijlenrit of grensbenadering is in de toerklasse meestal wel mogelijk. In het tijdschema van de sportklasse kan dit al kritisch worden. Ook het zoeken naar een controle of de juiste herconstructie heeft ons een paar keer teveel tijd gekost. We kwamen dan ook met een aanzienlijke tijdstraf binnen. Veel tijd voor de lunch bleef er dus niet meer over. Maar ons gevoel was goed over het ochtendtraject. In de tussenstand stonden we 8ste. Dat zag er al goed uit.

 Het middagtraject was iets makkelijker. Althans dat gevoel hadden we. Maar ook hier zaten we weer krap in de tijd. In de pijlenrit zat een stukje regularity. Foutloos de pijlenrit rijden en tegelijkertijd de afstand en tijd met elkaar matchen was lastig. De regularity was met name voor de navigator flink aanpakken….. trajectkaart, tijdentabel, stopwatch en tripmaster parallel in de gaten houden….

 Moe maar voldaan kwamen we uiteindelijk bij de finish aan. Als extraatje kregen we nog een afsluitend testje voorgeschoteld. Een slalom/behendigheidsproef met prijzen voor de snelste deelnemers.

Na dit proefje was het wachten op de uitslag. De organisatie had ondertussen een heerlijk buffet klaar laten zetten. De sfeer was goed. Ervaringen werden uitgewisseld. Het wachten op de uitslag duurde dan ook niet lang. De rekenkamer was erg snel met de definitieve uitslag. Complimentje voor de organisatie.

 Voor de prijsuitreiking hadden we nog snel een deel van onze fouten geanalyseerd. Met name een aantal kaartmanipulaties hebben we niet gezien. Daar moeten we een volgende keer scherper op letten. Door het hogere tempo hebben we belangrijke details over het hoofd gezien.

En dan het resultaat: we waren uiteindelijk 10de geworden in de Sportklasse. Niet slecht voor een debuut. Op de afsluitende behendigheidsproef zijn we 2de geworden. En dus toch nog een beker die als beloning mee huiswaarts kon! We zijn er achter gekomen dat de sportklasse toch echt een graad moeilijker is dan de toerklasse en het tempo er goed in moet zitten. Maar we hebben veel geleerd en weten nu nog beter waar we op moeten letten bij een volgende rally. Met de progressie die we maken gaat het i ieder geval de goede richting uit...

equipe no.12 Jeroen Engels / Jan-Peter Ambaum, Ford Escort mk2